måndag 30 maj 2011

Reg på lax idag!

Kom ut på premiärtur i Säveån i dag. Inga höga förväntningar utan såg mest fram emot en trevlig promenad längst ån. De första laxarna för i år togs den tjugoåttonde maj så visst fanns chansen.

Efter en timmes fiske så hände det något. En lax bommade vobblern för att tre sekunder senare ta den klockrent. Gött, en fin fight följde där jag var lite överdrivet försiktig och vadade ut till 70 cm djup med dränkta stövlar mm som följd. Laxen landades och tyngde vågen till 8,4 kg.


Härligt! dagen räddad, mer än nöjd strosade jag uppströms för att rapportera fångsten vid rapporttavlan vid Kåhög. Körde några kast i höljan där och i femte kastet sög det på en rejäl lax. Det är inte sant tänkte jag,det brukar ta åtskilliga  fiskedagar mellan ev laxnapp. Nåväl bara att börja drilla och den här fisken var fet,riktigt fet. Efter diverse rusningar och hopp mm där jag åter igen var tvungen att bada så kunde jag bärga den hittills största laxen i mitt liv.

14,065 kg

Hade tänkt att återutsätta laxen då jag ju redan hade landat en men då jag såg att vikten pendlade runt 14 kg så beslöt jag att ta upp den för att få vägt den ordentligt mm. Laxen var helt nystigen med laxlus under buken.

                                                                            Lusad

Fiskereglerna i Säveån medger max 3 st landade laxar per år, nu fick jag två st på en dag och ev fler laxar kommer jag återutsätta med glädje. Nu har jag fått en över drömgränsen 14 kg och det kommer jag leva länge på.


Min dotter Elin,3 år väger exakt 14 kg, laxen var 65 gram tyngre och några cm längre (106 cm).

Regart nr 23 säkrad. en fisk jag är mycket nöjd med att ha fått.




/Marran
                                                                       

                                                                       

                                                                         
                                                                    

6 kommentarer:

  1. Helt otroligt! Vansinne! Fattar inte hur du gör. Grattis!!

    SvaraRadera
  2. Grattis Martin,du är kungen :)

    SvaraRadera
  3. Hehe, respekt Marran! Mycket bra fiskat ;)

    /Hasse

    SvaraRadera
  4. Stort GRATTIS till ett superfiske! Magnus Team Isola

    SvaraRadera
  5. Tackar! Riktigt kul fiske, den laxen har man suktat efter länge.

    SvaraRadera
  6. Wauw! Virkeligt flot fisk. Stort tillykke

    SvaraRadera