onsdag 20 juni 2012

Gösen

Gösen som jag fick i går vägde 4220 gr och var en urlekt hona. Gösen  här i Säveån (Jonseredsvattnet) är inte naturligt förekommen utan härstammar från ett bestånd i den uppströmsliggande sjön Aspen. I Aspen har det gjorts stora utsättningar av gös under åren  och nu börjar gösen etablera sig i Jonseredsvattnet ochså. Som jag tidigare skrivit så leker gösen numera framgångsrikt här i Säveån.

Gösen lever ju normalt i de fria vattenvidderna i större sjöar där den livnär sig på siklöja och nors, här i Säveån går den antagligen hårt åt laxsmolt och småöring  mm. Det är kul att kunna få fina gösar som bifångst vid laxfisket men den gör antagligen ganska stor skada på  åns ursprungliga fauna.

Gösen som jag fick i natt hade tex tre st små-ålar och ett laxsmolt i magen.

Jag fick även en stationär öring på ca 45 cm i går, den  fick friheten åter.



4220 gr

En av tre små-ålar.




                                                                    

2 kommentarer:

  1. Det är väl ändå någon typ utav nejonöga eller så? ser inte ut att vara en ål i mitt tycke. Grattis hur som helst! Fin å-Gös

    SvaraRadera
  2. Tackar! Nä, det var klockrena ålar som gösen hade käkat. Kollade extra noga då jag först ochså tyckte det såg ut som något nejonögaaktigt. Förstora upp bilden så ser du ål-munnen.

    SvaraRadera