tisdag 15 oktober 2013

Summering

Så har även jag testat att kikfiska i havet. Såg ett tips om att använda en genomskinlig plastback som kikare och det funkade kanon. Plats för agn mm + att det är gött att avlasta ryggen då man använder den flytande  backen som stöd.

Det blev ingen tunga i dag, ev såg jag några små som stack i väg snabbt som attan. Fick ju dock två andra för mig nya arter under nattens fiske( se tidigare inlägg) och det värderar jag mycket högt.

Jäkligt kul att kolla på allt liv i havet  nattetid. Väldigt mycket krabbor och tångräkor, och även fisk.

Fiskade inte så mycket i natt utan kollade mest runt.  Arter som jag fick: Skrubba, rötsimpa, sandstubb, tångspigg och småspigg.

Arter som jag såg genom plastbacken: skrubba, torsk, sill,stubb, rötsimpa, storspigg, smörbultar, tångspigg, tånglake , makrill! , ål och några stora havsöringar.

 /Marran

6 kommentarer:

  1. Grymt Marran! 80 arter, det kan du vara först med i Sverige? RESPEKT!

    SvaraRadera
  2. Grattis, 80 arter är du nog först med i sverige. Synd på taskiga bilder dock, hade varit kul att se småspiggen.

    SvaraRadera
  3. Grattis. 80 arter är mycket men undrar om inte någon av gubbarna som reggat 50-60 arter har fångat fler än 80 totalt??
    Sjukt mycket arter hur som helst. Nu får du bromsa så Patrik kommer först till hundra!

    SvaraRadera
  4. Robert, jag tror inte dom har typ småspigg, sjustrålig smörbult, bergstubb osv. Kolbeck har inte det iaf. Jag har gett upp tanken att hinna först till 80. Särskilt som vi delar platser och tips ofta. Dessutom kan jag inte konkurrera med havsnejonöga (och ansjovis) på sillhäckla :)

    SvaraRadera
  5. Nä inte dom kanske men löja, gärs, några snultror, sjökock, elritsa, svart smörbult m.m lär dom nog ha snubblat över under åren.
    Kan tänka mig att några åtminstone är nära 80.
    Hursomhelst, sjukt imponerande marran. Sen ärr inte arts- och specimenfiske någon tävling, det är ren galenskap.


    Kan

    SvaraRadera
  6. Tackar!! Som sagt, det finns säkert flera som fått fler arter, men dom kanske inte har dokumenterat/artbestämt dem. Jag fiskar för att det är jäkligt kul, att jaga regfiskar och nya arter ger en extra krydda

    SvaraRadera