tisdag 9 april 2013

Fiske på G

Nu ska det kunna bli lite fiske de närmaste dagarna. Har funderat på att fiska efter gädda i Göta älv, men har hört att det tydligen är trögt där för tillfället. Mete efter diverse vitfisk i åarna som mynnar i Vänern är ett annat alternativ, men känner inte att det lockar så mycket.

Så det får bli ett välplanerat ismetepass efter grov gädda på onsdag. Väl medveten om att isarna så här års är luriga. Har lärt mig en läxa då jag förlorade min moped vid 16 års ålder pga lite oaktsamhet. Den ligger nu på 30 meters djup i sjön Aspen.Själv åkte jag inte i vattnet, men det var en bra tankeställare. Har aldrig efter det ens gått i med en fot i genom en is, trots mängder med isfiskepass genom åren.

Har alltid med mig en isbill ut när jag går ut på isar som inte känns 100 procent säkra. Ett hugg framför mig hela tiden så har man full koll på isen. Sedan får man tänka på det klassiska vår-fenomenet att isen kan verka jättebra på morgonen efter en natts minusgrader och bli snabbt sämre fram på dagen när solen ligger på.

Isdubbar, flytoverall och mobil i vattensäkert fodral är ochså en självklarhet när jag är ute på isen.

Tog upp min mörtstuga i förrgår då det inte lär bli så många mer ismetepass i år. Det var fullt med mört och
två lakar i den. Lakarna vägde ca 4 resp 2,5 kg och returnerades.

Ska ut och kolla isen i morgon på några tilltänkta ställen.



/Marran

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar