onsdag 14 maj 2014

Kuriosa tungan

Tänkte skriva några rader om tungan på 1,07 kg som jag fick här om dagen. Låg uppankrad på 1 meters djup, sandbotten. Vindstilla, bra sikt i vattnet, just när det började bli bra mörkt så dök tungan upp från ingenstans, antagligen hade den legat nergrävd och begav sig nu ut på näringssök.

De sjuka var att den var grymt intresserad av ankaret! Den simmade runt ankaret och betade på botten som en galning. Min teori är att ljudet från ankaret som rörde sig på botten lockade till sig tungan+ att det ev kom upp lite godsaker ur sanden där. Hursomhelst så droppade jag i masken  stående i båten mitt framför tungan och den tog direkt.

Den rusade iväg och jag var tom tvungen att lätta på slirbromsen, då jag inte hade någon håv i båten var jag helt sonika tvungen att hoppa i vattnet och fortsätta drillningen. (högt fribord i båten)

Lyckades greppa den efter en stund, och insåg först då att det var ett praktexemplar.

Beslöt att ta med tungan hem då jag inte tror att sportfiskarnas uttag av tunga leder till kollaps av beståndet. Dessutom är det ju en utmärkt matfisk.


Kör en tur i morgon igen....



Edit: såg just en skum sak, när man kollar på den lilla bilden på bloggen så ser man tydliga mönster
på fisken, om man klickar på bilden så ser man inga mönster. Hm.. det är ju samma bild. Någon som har en förklaring?



 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar