fredag 10 september 2010

Art nr 70!

Kom i väg på fiske idag med kort varsel, det blev Bohuslän och Piggvarsfiske igen. Sillen högg bra i början, för att totalt sluta nappa kl 08.00. Hade dock så jag klarade mig en stund och provade efter Piggvar på nya ställen. Efter ett tag fick jag en liten rackare, kul att den tog på ett helt nytt ställe!


Det hände inte mycket mer trots test av flera olika platser, sillen började ta slut ochså så jag begav mig tillbaks till "sillstället" för att försöka få mer. Nu var sillen i farten igen (ca kl 15.30) och jag fick snabbt ett tjugotal. En av sillarna såg lite konstig ut men jag tänkte först,oj den hade en lite missbildad mun.

Glad i hågen fortsatte jag Piggvars-fisket men fick för mig att kolla upp den konstiga sillen lite grann.Nu såg jag att det rörde sig om en helt annan art. Gött! Gött! art nummer 70 landad. Nu var bara frågan,vad var det för art? Detta var första gången i mitt liv som jag inte visste var det var för art jag hade landat. Gissade på Lodda, Sardin eller Ansjovis och det visade sig när jag kollade hemma att det var en st Ansjovis som jag fått.

Coolt, en art som jag inte i min vildaste fantasi trott att jag skulle få här i Sverige. Hur sjutton har den hittat hit?
                                            Ansjovis         (Engraulis encrasicholus)

                                                             Cool mun!

                                         Inte lik sill när man kollar närmare..

Fortsatte sedan fisket efter Piggvar, men kunde inte konsentrera mig riktigt då det malde i huvudet var det var för art jag fångat tidigare. Fick ingen mer Piggvar men var lika glad för det, en ny art värderar jag mycket högt, särskilt en såpass ovanlig art som Ansjovis!

4 kommentarer:

  1. Häftig mun, ser ut som en orm. Grattis igen! Jag är inte det minsta avundssjuk.........

    SvaraRadera
  2. Ansjovis! Sinnesjukt häftigt :D stort grattis Marran! Det lär ligga många timmars sillfiske framför en om man ska kunna bräcka det! Oo

    SvaraRadera
  3. Tackar! Otroligt kul fångst måste jag erkänna, allt kan hända i havet, och det är ju det som ger det en extra krydda!

    /Marran

    SvaraRadera