onsdag 27 februari 2013

Dagens resultat

Körde en satsning efter guldlax i dag, det blev ingen guldlax men jag kan lägga en art till listan i form av ett havsnejonöga.

Det var väldigt segt inne i Skredsvik, så jag begav mig i väg för att testa lite nya platser. Hittade ett ställe där det nappade friskt. Det blev ett hundratal sillar, ca 25 makrillar, ca 15 vitlingar och lite annat på platsen.

Havsnejonögat tog på en sillhäckla som låg stilla halvvägs till 65 meters djup. Det satt även ett par sillar på. Blev bra förvånad då den satt klockrent i munnen. Man har ju fått en och annan fisk där det suttit ett nejonöga fast på fisken, men att få en på sillhäckla i pelagin var klart oväntat.

Nejonögat var liten (ca 50gr) så jag vägde den aldrig, var först inte Säker på om det var ett flodnejonöga, så jag returnerade det efter några kort.

Art nr 78 kan läggas till listan, Slumpfångsternas Slumpfångst.

/Marran


Tog på sillhäckla!



Art nr 78



Februarimakrill

Dags att rensa


4 kommentarer:

  1. Haha!! Sjukt! Det blir svårt att slå ;)

    SvaraRadera
  2. Kul Martin

    Gillade även kammusslan. En raritet.

    SvaraRadera
  3. Vad kul! Hade jag gärna velat se! Har bara sett bäck- och flodnejonöga, och den senare inte särskilt bra, heller.
    Konstigt att den togs sig så långt upp i frivattnet. Märkligt att Haze hade en annan nästan uppe i hålet också, även om den satt på en fisk. Har själv bara fått upp ett enda bäcknejonöga via en lake en gång - och då visste jag inte om det var bäcknejonögat som sugit sig fast på laken eller om laken huggt bäcknejonögat, eftersom den föll av laken när jag lyfte upp laken efter fångst på krok! Bäcknejonögat var i vart fall i högsta grad levande.

    SvaraRadera
  4. Ja det var kul med högst oväntad fångst. Inte så konstigt att Haze hade en uppe i hålet som satt på en fisk dock, detta är ju det vanliga att havsnejonögonen sitter fast på andra fiskar. Har själv varit med om det vid ett par tillfällen. Vad gäller bäcknejonögat så hade nog laken nyss käkat fisken och spottade ut den när du fick upp den. Bäcknejonögat suger ju sig inte fast på andra fiskar enligt litteraturen (äter inget ens vid vuxet tillstånd)

    Min teori är att havsnejonögat som jag fick klockrent krokat i munnen, antingen var på jakt efter en värdfisk (sill) och råkade fastna på min upphängare. Ev satt den på en sill som högg på upphängaren och råkade då fastna på kroken. Tacklet hade legat still länge innan jag vevade upp, (höll på med rockaspöna). Ingen av sillarna som jag fick upp, två tre st har jag för mig,hade dock några sugmärken efter havsnejonögat.

    När jag returnerade Havsnejonögat så samm det i väg med bra fart, så den är nog inte en slö passiv fisk som ligger på botten och letar efter värddjur direkt.

    /Marran

    SvaraRadera