torsdag 21 februari 2013

Summering art nr 77

Började fiska kl 07.00 i morse När jag höll på att rigga det andra spöt nappade det på det första . Mothugg och en go tyngd  i spöt som gjorde att jag misstänkte Klorocka. Så var ochså fallet, rockan var liten och vägde in på 340 gr. Gött, dagens mål avklarat efter en kvarts fiske! Nu skulle det fångas mer rockor vad det tänkt, men jag fick inte en enda till på hela dagen. Det nappade friskt hela dagen, mest vitling upp till 0,4 kg, ett gäng makrillar, vitlinglyror, sandskäddor, sill och ett par vidriga pirålar.

Det hände en intressant sak under dagen, fick ett rejält napp på ett spö och vid mothugget kände jag en stabil tyngd följt av en fin kamp med mindre rusningar mm. Fisken hängde med ca 25 meter upp innan den släppte. Kändes som en fisk  i 2-4 kg klassen. Upp kom en massakrerad vitling i hektoklassen som en större fisk hade bitit sig fast i.

Svårt att säga vad det var, men det kändes ungefär som en pigghaj. Men tankarna snurrar ju. Kummel, Hälleflundra ........ Allt kan ju hända i Gullmarn.

Två st Fisketillsynsmän hälsade på och kollade så man inte hade tagit upp någon fredad art mm, bra att dom håller koll. Det var ca 25 st  "sillfiskare" på plats som ochså kollades upp + fick en färsk brochyr med de senaste fiskereglerna.

Fick tyvärr inte några riktigt bra kort på klorockan, då jag var ensam och det var några minusgrader så jag ville återutsätta den snabbt. Stack mig ochså på den rackaren (jäklar vilka vassa taggar dom har) därav människoblodet på rockans rygg.

Är helnöjd med dagen då målet är uppnåt.  Art nummer 77 i Sverige och reg art nummer 26 är avklarad.

Gött mos!
                                                                                 


/Marran

3 kommentarer: