onsdag 25 augusti 2010

Blåst

Det envisa blåsandet sätter stop för det tänkta fisket för tillfället. Multefiske är kört, likaså allt annat fiske i havet. Lite avkopplande Laxfiske i Säveån då? Finns ju även chans på fisk över 14 kg där,men för högt vattenflöde och grumligt vatten råder för tillfället.

Det blir till att planlägga kommande fisketurer i stället. Det som ligger närmast till hands är nog en sväng till Öresund för satsning på Slätvar, en art jag ej fått överhuvudtaget. Tänkte testa samma metod som efter Piggvaren  i Bohuslän,dvs levande agn. Mitt senaste  försök på Lappen för några veckor sedan, då med sillstrimla, gav endast en liten Piggvar. Sedan hade en reg på Fenknot inte varit fel, reg på Sandskädda och Rödspätta saknar jag ochså, men det är svårt. Vitlingreg har jag inte, men det är nog ännu svårare, men chansen finns ju därnere.

Någon sväng till till Bohuslän för Piggvarsfiske blir det nog snart ochså,nu när jag vet var Piggvaren håller till så ska det gå att hitta andra platser med liknande förutsättningar. Och kanske kunna få någon riktigt grann pjäs. Det har ju fångats många Piggvarar i de farvattnen på både 3 och 4 kg genom åren.

Snart är du ju dags för Kinnarps-tävlingen i Helsingborg ochså, men den skippar jag. Förr var jag jämt med på Pnc och Langesund-tävlingen, det var väldig skoj, kom bla tvåa i Scandinavian fishingcup år 2000. Men numera med två små kids,fruga och villa så hinns det ej med, då helgerna mestadels går till annat än fiske. Det blir till att förlägga fisket på mina ledigveckor som skiftjobbet genererar (var tredje vecka) + ta ut komp/semesterdagar när vädret ser optimalt ut.

/Marran

3 kommentarer:

  1. Grym blog! Hasse heter jag. Själv jagar jag arter för fullt. Är uppe i 55 arter i Sverige hitills. Har en fråga om reg, hört att man kan regga en massa små udda arter också, hur går det till?

    SvaraRadera
  2. Tackar! Om fisken inte finns med på storfiskregistreringens lista med minimi-vikter, och väger över 300 gr så går det bra att anmäla den.Tex Paddtorsk.

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket! Får väl se vad som dyker upp i andra änden av linan ;) Höres!

    SvaraRadera