lördag 21 augusti 2010

Piggvarar

Dagens Piggvars-fiske gick enligt plan, var på plats vid 06.30 i morse, sjösättning och påbörjade fisket ca kl 07.00. Jag började med att fiska småsill (microhäckla krokstorlek 16). Tuffade runt och  släppte ner så fort lodet visade på sill under kölen. Efter en timme hade jag ett femtiotal fina små sillar i 10-15 cm-klassen.

Vädret var bedrövligt med spöregn och 10-13 m/s Pga den höga luftfuktigheten så immade både mobilen och kameran igen, trots vad jag trodde var "torrt förvar" i en väska. Har aldrig varit med om något liknande.

Jag körde med levande sill apterad på en glidtafs 50 cm bakom ett 60 gr sänke. På första nedsläppet sög det till direkt,kände några tunga knyckar,men den klev av. Strax efter klev en makrill på 7 hg på, efter det så blev det en liten piggvar på 300 gr, Gött! dom finns.


(Innan kameran ballade ur)


Sedan fick jag en Piggvar på 500 gr följt av en till på 500 gr, efter den kom det en på 680 gr,strax efter en på 750 gr.. Nu började jag ana att reg-chansen fanns, och mycket riktigt, nästa fisk vägde 1035 gr.
Härligt! reg på piggvar på första seriösa satsningen.

Det blev alltså totalt sex Piggvarar, jag la ner fisket redan vid 15.30 pga målet var uppnått (och jobbig vind).
Alla Piggvarar utan den största fick friheten åter. Ville väga,plåta och mäta den ordentligt, desutom blev den en utsökt lördagsmiddag.

                                                                               Reg-art nr 21

4 kommentarer:

  1. Visst är det lätt att ta piggvar på västkusten? He he he.

    SvaraRadera
  2. Grymt grattis ! Nu blir jag avundsjuk....är så sugen på piggvars fiske på västkusten/orust, men kommer ej ut pga av lill pöjken, nytt jobb och flytt....hmm, får försöka få med navia killarna snart så vi får köra lite...har ingen aning vart vi skall leta förutom vid bokenäset samt uddevalla...ja ja..måste ut snaaaart.

    Stort grattis. D1 Daniel, team navia

    SvaraRadera
  3. Tackar! Ja det var grymt skoj, måste göra ett par försök till under hösten. Misstänker att det finns mer Piggvar än man anar, nätförbudet gör nog stor nytta. Vet att det har varit ganska omfattande nätfiske där tidigare.

    SvaraRadera
  4. Jag har en position hemma (eller området kring positionen) som vi i vår tur fått av en "gubbe från Orust" som sa att här finns stora plattor, rödspättor, piggvarar etc, skall se om jag hittar den och kan skicka den till dig. Lär ju inte bli av att vi hinner testa. Sen har vi ett ställe till där en yrkesfiskare visade på ett sjökort att han fångar många kilos varar...också ngt du kan testa. Säg till nästa gång, tror ngn av oss i Navia e sugna på detta fiske, men blåser bara hela tiden. Mvh Daniel

    SvaraRadera