torsdag 31 maj 2012

Reg-art nr 24!

Körde vidare efter gös i Säveån under sena kvällen, kl 23.30  fick jag ett kraftigt hugg där jag var 100 procent säker på att det var en gös. Men efter en fin liten fight så ser jag en vitfisk i pannlampans sken.

En stor färna hade fattat tycke för min rapalavobbler!  Vägningen visade på 2505 gr, just över regvikten på 2,5 kg. Längd: 56 cm. Efter några snabba foton fick färnan friheten åter.

En grym bonusfångst, som jag visserligen har haft i tankarna på att det skulle kunna smälla på någon gång, då det finns stora färnor i Säveån.
                                                                           
                                                                           

/Marran
                                                                    

12 kommentarer:

  1. Har du någon bild där man kan se att fisken krokats i munnen? Har lite svårt för att godkänna fisken i VS utan referens bild. Alternativt ett foto på fisken liggandes åt andra hållet så jag kan se högersidan också. Vill se att den inte har krokmärken nån annanstans.

    Mvh Emil

    SvaraRadera
  2. Grymt Marran!! Grattis lika lång som min men 5 gram tyngre... Tog du ut rapalawobblern innan vägning? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, jag tog tyvärr ut den, annars kanske den kunde blivit godkänd till västsvenskan, om jag tog ett foto där fisken hängde på vågen med vobblern i munnen, men nä, föressten då hade jag ju fuskat med vikten (;

      Radera
  3. Tackar! och Emil,nu får du ge dig! Fisken var rättkrokad!Inte helt ovanligt att Färnor och även id tar på drag, Du har måttbandet som referens. Och nej, jag har ingen bild där du kan se vobblern i munnen.
    Jag brukar kroka loss mina fiskar innan jag fotar dem.... Skulle aldrig falla mig in att annmäla en felkrokad fisk, Du är nybörjare Emil och har en hel del att lära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen anledning att vara otrevlig. Vi får se om den godkänns. Majoriteten som avgör, INTE jag.. detta var enbart min åsikt.

      Radera
  4. Gött mos Marran, grattis!!

    Får vi inte poäng på för den här fisken så börjar det lukta bojkott av Västsvenskan för min del i alla fall.

    Hasse, du brukar väl fiska färna med spinn t ex...

    SvaraRadera
  5. Tackar! Det blir deffentivt urträde ur Västsvenskan då ja. Större färnor tar ju gärna småfisk mm så det är inte alls konstigt att den tog på vobblern. Ett kraftigt hugg var det, var dock säker på gös då den tog på
    ett ställe jag tidigare fått gösar på.

    SvaraRadera
  6. Jag har fått flera rättkrokade färnor på spinnare och jag veta att Adam fick en på skeddrag så det är inte någon ovanlig fångst.

    SvaraRadera
  7. PS. löjligt om den inte räknas! Man måste ju kunna lita på varandra i detta sammanhanget. Vi har haft vår tävling i 18 år nu och vi kräver inte ens fotobevis men det är ju i och för sig en intern tävling och inte en öppen. Jag har själv börjat filma mina mer spektakulära fångster för att visa att det är levande fiskar om någon nu skulle tvivla?

    SvaraRadera
  8. Grattis till en häftig Färna, både gällande fångstställe och metod. Kul att andra ställen i Västra Götaland levererar fina Färnor än åarna i Skaraborg. Har gjort mina egna försök men dessvärre utan samma framgång.
    // Ha de gott Daniel

    SvaraRadera
  9. Djupt imponerad av hur du lyckas! Har aldrig sett en färna av den kalibern där men misstänkt att de finns där.

    Tråkigt när det finns personer som skall börja ifrågasätta...

    SvaraRadera